Glimt fra Keltisk retreat



Gjester kom til Holmely for å delta på keltisk retreat, fra fjern og nær – fra Ålesund, Vikersund østpå og Sørreisa i Troms, i tillegg til nærmiljøet.


Vi samlet oss rundt Jesus Kristus i stilla, i kapellet, ved matbordet, og ute i naturen. På turen ut til havet, på Refviksanden, der vi ble møtt av sterk vind og bølger som slo langt innover sanden. Retreatgjestene fikk med seg en bibeltekst med noen spørsmål, om Jesus som stiller stormen. Vi gikk hver for oss i sanden, la merke til sandkorna, hvordan spora etter oss ble vasket vekk i sanden, så utover havet og hørte på lyden og kraften i fra bølgene. Plutselig tok vinden tak bakfra, fra uventet hold, nesten så vi lettet fra bakken! Hvordan ville fiskerbåten ha greid virvelstormen om ikke Jesus hadde stilnet bølgene? Kanskje vi bad om å kunne ta vare på roen og ha tillit til Gud under livets stormer, eller å få se stadig mer av Jesu storhet og bli fylt av levende tro på han, selv i motgang og vansker.

Etter en slik vandring utendørs var det godt å komme inn i varmen og den gode atmosfæren som råder på Holmely, der vi ble servert deilig middag, og etter en hvil kunne sitte i kapellet under stille andakt. Ingen sa noe, vi bare satt der sammen. Vi hjalp hverandre til å være stille i Guds nærhet. Dermed vokste et kristent fellesskap frem med Jesus i sentrum.

Tekst & foto: Brit Lundby Hilde 07.05.18

Se flere bilder under.

Forblåst på Refviksanden.

Det ble også en tur opp fra Brunsvika like utenfor Holmely. 

Vandring i gammelt kulturlandskap.

Fra kapellet på Holmely.